donderdag 12 april 2012

Studie,werken,tussenjaar?

Ik zat te denken, wat is nou een goed onderwerp voor mijn eerste artikel. Toen bedacht ik me waarom niet gewoon schrijven over wat me momenteel het meest bezighoud. Toen ik dit studiejaar begon stond ik er nog niet zo bij stil, maar nu komt het toch wel heel erg dichtbij en moet ik toch echt een keuze maken. Nou moet ik bekennen de titel is een beetje misleidend, de laatste twee zijn namelijk niet echt een optie. Mijn ouders en ikzelf ook wel willen gewoon dat ik na mijn havo-examen een studie uitkies. Nou makkelijker gezegd dan gedaan. Laat ik de weg die ik tot zover heb afgelegd wat betreft studiekeuze eens uitleggen.

Het begon in de derde, een profiel kiezen. Ik moet zeggen ik vond dat moment al zwaar beangstigend. Het voelde alsnog ik mijn hele toekomst al langzaam maar zeker aan het vastleggen was. Achteraf bleek dat het bij heel veel studies niet uitmaakt welk profiel je hebt, maar dat terzijde. Ik koos voor het profiel Economie en Maatschappij. Dit met de vakken, economie (ofcourse!), geschiedenis, aardrijkskunde, biologie, wiskunde A en natuurlijk de standaard vakken als Engels en Nederlands. Deze keuze heb ik heel bewust gemaakt. Ik had me zinnen gezet op de opleiding tot fysiotherapeute, dan komt biologie natuurlijk van pas. Economie was ziezo handig, gezien het feit dat bij vele opleidingen economie een must is. Tot zo ver mijn profiel. Toen begon het bezoeken van studiebeurzen en opendagen. Ik ben naar opendagen geweest van Fysiotherapie, communicatie en personeel en arbeid. Maar kwam tot de conclusie dat die alle drie toch niks voor mij waren. Tijdens mijn zoektocht kwam ik langs een aantal opleidingen op het gebied van toerisme. Zou dat dan misschien wat voor mij zijn? Na eerst de opleiding hoger toeristisch en recreatief onderwijs (HTRO) in het Engels bekeken te hebben, bleek dat een hele opleiding in het Engels toch wat te hoog gegrepen was voor mij. Daarna de afweging gemaakt of de hoge hotel school misschien mij niet een betere carrière zou geven, bleek dat onmogelijk gezien het feit dat ik dus geen tweede vreemde taal heb. Dus, conclusie: ik ga morgen naar de proeflessendag van de HTRO gewoon in het Nederlands. Ik hoop dat ik wanneer ik in de lessen zit, ik een enthousiast wordt en het gevoel krijg dat ik mijn studie heb gevonden. Is dat niet het geval dan weet ik het ook niet meer!

Voor mensen die nog een studie moeten gaan kiezen, de komende jaren kan ik door middel van mijn inmiddels opgedane ervaring al wel wat tips geven.
  • Begin op tijd! Heel voor de hand liggend. Maar als ik die weg de ik vanaf de vierde heb afgelegd op zoek naar mijn ideale studie, in één jaar had moeten doen. Was ik nu waarschijnlijk in volledig in paniek geweest.
  • Bezoek open dagen. De studie ziet er misschien geweldig uit in een boekje. Maar je moet ook de school en het hele gevoel leuk vinden. Daar zijn open dagen ideaal voor. Ook de perfecte mogelijkheid om je te oriënteren op verschillende mogelijkheden.
  • Neem ,bijvoorbeeld op studie beurzen, alle boekjes mee van opleidingen die jou leuk lijken. Ik vond het heel fijn dat ik thuis alles rustig kon doorkijken. En doordat in één boekje vaak verschillende opleidingen staan, kom je misschien nog iets tegen wat je in eerste instantie helemaal niet aan gedacht had.
Ik moet zeggen ik vind het nogal spannend om daar heen te gaan morgen. Ik ga trouwens die opleiding volgen bij het Saxion in Deventer. Maar ik zal jullie uiteraard laten weten of het bevallen is of niet.

Tot slot, nog een goed nummer om dit artikel af te sluiten. Sinds dit nummer in mijn 3fm spotify playlist terecht is gekomen, luister ik hem non-stop. Ik vind gewoon de hele feel van dit nummer lekker. Zoiezo vind ik trouwens hun hele album heerlijk. Enjoy!

X, Ellen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten